czwartek, 28 kwietnia 2011

Chleb żytnio- pszenny

Kilka razy już piekłam ten chleb i za każdym razem zachwycam się jego smakiem, jest prosty w wykonaniu, wystarczy tylko mieć własny zakwas żytni. Przepis wyszukałam u Liski i tak jak ona, mogę powiedzieć - to mój ulubimy. Zachęcam do pieczenia.
Zaczyn
  • 360 g mąki żytniej chlebowej (dałam typ 720)
  • 300 g wody
  • 20 g zakwasu żytniego (mam z mąki 720)
Najlepiej wieczorem składniki zaczynu należy wymieszać w misce, nie potrzeba do tego miksera, chodzi o to by wszystko dobrze się połączyło. Pozostawiamy w ciepłym miejscu na 12-16 godz.

Ciasto właściwe:
  • 230 g mąki żytniej chlebowej
  • 300 g mąki pszennej
  • 400 g wody
  • 1 płaska łyżka soli morskiej
  • 3 g drożdży suszonych (płaska łyżeczka)
Do zaczynu, po 12-16 godz należny dodać  wszystkie składniki z ciasta właściwego i wszystko dokładnie wymieszać (można mikserem). Zostawić pod przykryciem na 30-60min.
Następnie ciasto przełożyć do formy (1 dużej bądź dwóch małych) wysmarowanej olejem słonecznikowym i wysypanej otrębami owsianymi. Pozostawić do wyrośnięcia na około 30-60 min (czas wyrastania jest zależny od temp pokojowej), posmarować olejem.
Piekarnik nagrzać do 230°C i zapiekać 15 min, następnie zmniejszyć temp do 220°C i piec jeszcze przez 40 min, gdy chleb będzie się za szybko rumienił, można go przykryć folia aluminiową.

Smacznego :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...