sobota, 30 kwietnia 2011

Chleb orkiszowy na miodzie

Przepis ten wypróbowałam już wcześniej, jednakże nie miałam wtedy jeszcze koszyczków do wyrastania chleba, dlatego piekłam w formie. Dzisiaj upiekłam piękny, okrągły bochenek. Chleb jest po prostu pyszny, warto poczekać, aż wyrośnie, a potem się upiecze. Pewne niebezpieczeństwo istnieje, gdyż jak spróbujecie  samodzielnie upieczonych chlebów, te ze sklepów przestaną Wam smakować. Przepis od niezawodnej w tej dziedzinie Liski.
 
Zaczyn
  • 50 g zakwasu żytniego
  • 75 g mąki orkiszowej (dałam typ 630)
  • 100 g wody
Wymieszać i odstawać na 12-24 godz.


Następnie dodać:
  • 275 g wody (ja dałam 230 g, gdyż mój zaczyn był dość rzadki)
  • 30 g miodu
  • 500 g mąki orkiszowej
  • 1 1/2 łyżeczki soli morskiej
  • 1 łyżeczka suszonych drożdży
Składnik z wymieszać z zaczynem. Zagnieść ciasto, można ręcznie lub mikserem, aż będzie gładkie.Włożyć do miski, przykryć folią i pozostawić na ok. 2 godz. do wyrośnięcia, ciasto powinno podwoić swoją objętość.
Wyciągamy ciasto na stolnicę i formujemy bochenek, rozpłaszczając ciasto, by potem złożyć wszystkie rogi do środka, aż powstanie zgrabna kulka.
Włożyć do koszyka wysypanego mąką, bądź do koszyka wyłożonego ścierką i wysypanego mąką.
Pozostawiamy do wyrośnięcia na ok. 1 1/2 godz.

Piekarnik nagrzewamy do 230°C, wstawiamy chleb, po 10 min zmniejszamy temperaturę do 200°C i zapiekamy jeszcze przez 30 min. (gdy chleb za szybko się rumieni możemy go przykryć folią aluminiową.
Studzimy na kratce, kroimy chleb, gdy będzie chłodny.

Smacznego



1 komentarz:

  1. A ten chlebek akurat piekłam, jest rewelacyjny :) Pięknie u Ciebie wygląda.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...